dijous, 7 de març del 2024

Via CERDÀ-RIVAS o ARESTA JOAN MANEL a l'Ullal de les Magdalenes, vint i tres anys després. Montserrat

Dissabte, 2 de març de 2024

Pels voltants de l'any 1984 ja vem intentar fer la via CERDÀ a l'Ullal de les Magdalenes i portant una fotocòpia de la guia del Rodés i l'Abraña, no vàrem treure l'aigua clara i vem desistir. El 22 de juliol de 2001 i amb la nova petita guia de Gorros del Luichy, vaig veure que habia una via prou interessant, l'Aresta JOAN MANEL. L'he repetida uns quants cops, el primer cop vàrem pujar per la canal de l'esquerra arribant i fent un petit flanqueig al jardí pentjant. Quan el Guillem Arias va obrir la ULU-APA en el 2012, la vaig tornar a repetir, ara, entrant per aquesta ,quedant un recorregut més llarg. En les guies que tinc, hi ha diferencies sobre els anys d'obertura i els aperturistes on el llibre del Barberà diu que es dels germans Cerdà l'any 1963, en la primera guia del Gorros del Luichy, es del Manolo Muñoz de l'abril de 1984 i en la darrera del mateix Luichy, atribuïda a Joan Cerdà i Salvador Rivas el 1958, amb tot això i que no aclareix res, he dibuixat la ressenya posant els dos noms a la via.

1r llarg: III i III+ i 3 expansions en uns 35/40 metres
Començem escalant per zona prou tombada i amb roca humida i no gaire agrïda. En el recorregut trobarem tres expansions. Al final entrerem al jardí penjant per la dreta . Podrem fer una reunió de tres espits grossos que son molt amunt del jardí o un metres a la deta a la via ULU-APA.

2n llarg: IV i 5 expansions en uns 25 metres
Sortim per l'esquerra i després en vertical, ara si, amb bons còdols. Seguirem així i abans d'arribar a la reunió ens decantarem fent passos de flanqueig ascendent fins a arribar a la reunió.
3r llarg: V i IV+ i 6/7 expansions en 25 metres
Començem el llarg en vetical i escalada fina. Costa de veure les expansions fins que no les tenim a la vora. Proguessem sempre en vertical buscant els millors còdols que son molt bons i superant un parell de ressalts, entrarem a la reunió un xic a l'esquerra. La reuió es un pel incòmoda i penjada.
4t llarg: IV i III i 3 expansions en 25 metres
Sortim per la dreta i seguim pel fil de l'aresta amb bones preses. Els darrers metres els podem fer pel mig amb roca a controlar o decantant-nos una mica a la dreta aprofitant les darreres expansions de la via ULU-APA.

Del cim, baixem una mica pel cantó oposat a la via, arribant a una petita cornisa on hi ha la instal.lació del curt ràpel de 10/12 metres que ens deixarà en el coll de l'Ullal i la Magdalena Superior.
Escalada sempre interesant amb un tercer llarg més fort que els altres donant-li un punt més atractiu a la via.
Escalada realitzada per: Joaquim Llòria i Joan Prunera amb Agustín Perez i Jordi Esgleas






6 comentaris:

  1. Bona via que ronda l'Ullal, que resta perenne entre les Magdalenes, discret enmig de la immensitat de vies que solquen les partes de la zona de Gorros.
    https://lopiolet.blogspot.com/2023/11/ullal-de-les-magdalenes-via-cerda-rivas.html
    https://lopiolet.blogspot.com/p/pro-index-ressenyes.html
    Salutacions

    ResponElimina
  2. Felicitats companys ! aquest primer llarg un dia després de pluja ens va fer tirar enrrera, de lo xop que estava, no és dofícil però en aquelles condicions els tercers semblaven sisens !

    ResponElimina
    Respostes
    1. Si Jaume tents tota la raó, es un llarg fàcil pero la roca no es del tot bona i menys, mullada

      Elimina
  3. La via la van obrir Joan Cerdà i Salvador Rivas el 1958, això ho tinc ben contrastat i confirmat. Posteriorment, es va trepitjar i rebatejar amb un altre nom. Per fer justícia amb els oberturistes originals, hauriem d'oblidar ja aquest altre nom que se li ha assignat erròniament.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Si Carles, de fet ja ho explico això que dius en el blog, però si no hi han més dades, sobre tot dels primers aperturistes, la cosa esta així

      Elimina
    2. Bones Joan. Tens raó que la informació s'ha de contrastar i verificar, és important. En el meu cas, em baso en la paraula de l'oberturista, en Joan Cerdà, qui m'ho va explicar directament i em mereix tota credibilitat. Si vols, et passo el seu telèfon per a que també ho puguis verificar. Salut!

      Elimina

Cerca de vies

Seguidors

Arxiu del blog

Dades personals

Barcelona, Catalunya, Spain
Vaig començar a enfilar-me per les muntanyes l'any 1976 i un cop que vàrem fer la travessa del Montseny, el setembre del 77, pujant el Matagalls des de Sant Marçal, la visió de les Agudes i la seva cresta dels Castellets, em va captivar. Llavors interiorment vaig saber que algún dia pujaria a lloms d'aquella cresta. Un anys i mig més tard vaig fer la meva primera escalada a Montserrat. Va ser el 17 de febrer de 1979. Des de llavors, per poc que pugui, vaig amb els companys a escalar, caminar, o pujar cims, que junt amb ells es el que més m'agrada.